Problemer med dine e-mails?

Hvorfor kommer dine e-mails ikke frem til andre? Hvorfor kommer andre e-mails ikke frem til dig?

Hvorfor kommer emails ikke frem? Brug for support?

Klager andre over, at de ikke kan sende dig emails? Eller har du oplevet, at du ikke kunne sende e-mails til bestemte e-mail-adresser? Hvis du kan svare ja til en af disse, så foretag nedenstående tests for at få kastet lys over årsagen. Webkonsulenterne kan give dig support hele vejen.

Hvis det er dig selv, som oplever, at du ikke kan få e-mailen igennem til modtageren, så er det dig, som skal tage testene, hvorimod hvis det er andre, som klager over, at de ikke kan få e-mailen frem til dig, så skal de tage testene. I så fald kan du sende dem linket til denne side.

Selvom du ikke selv har problemer med at få e-mails frem, så kan du stadig tage testene, for bedre at forstå hvad den gør og få rådgivning til, hvordan du kan forbedre dine emails og nyhedsbreve, så de kommer bedre frem i fremtiden uden at lande i folks spam-mapper.

Er jeres firma IP-adresse blacklistet?

Start med at undersøge om jeres internetudbyder har tildelt jeres firma, hjemme-kontor mv. en IP-adresse, som er blacklistet. Det gøres ved at anvende gratis-værktøj www.mxtoolbox.com, som sender dig ind i en søgning, når du klikker.

Når søgningen er færdig fremgår det om IP-adressen er blacklistet i internationale blacklistnings-databaser. Se efter om der på engelsk står om man er blacklistet. Der skal kun være grønne rettetegn ned over test-resultatet. Røde advarsels-ikoner betyder blacklistning, mens gule ikoner kan man abstrahere fra.

Selvom der ikke er nogle forekomster på blacklistninger, må du meget gerne læse dette afsnit alligevel, fordi jeres andre afdelinger, hjemme-arbejdspladser mv. kan stadig ske at være blacklistede.

Hvis der kommer en eller flere forekomster på blacklistninger, kan det ske at være årsagen til mail-udfordringerne, og man skal kontakte sin internetudbyder og sende dem linket til resultat-siden, så de også kan se blacklistningen. Man skal bede internetudbyderen om at få en fast IP adresse (altså en IP adresse som ikke skifter, når routeren slukkes). Man skal ligeledes gøre det klart for dem, at de skal kontrollere om IP adressen “er ren” før ens firma får tildelt den. Vi har set eksempler på, hvor internetudbydere har tildelt faste IP adresser, som allerede var blacklistede, hvilket blot skabte nye mail-udfordringer.

Blacklistningen sker ved, at en person eller et firma, som anvender samme internetudbyder som jer, har fået misbrugt sine computere, netværk mv. af internet-kriminelle. Det er kun internetudbyderen, som kan ansøge om at få ophævet blacklistningen, hvilket i nogle situationer kan tage en del tid. Jeres løsning er, at få tildelt en fast og ren IP adresse således, at I kan få løst jeres mail-udfordringer nu.

Har I flere kontorer, afdelinger, hjemmearbejdspladser mv. så skal alle tage ovenstående test, fordi de formentlig har forskellige IP-adresser, som muligvis kan være blacklistede.

Hvis man tester fra sin smartphone, tablet mv., som er koblet på med en tele-forbindelse (3G, 4G, 5G mv) og ikke via WIFI, så giver testen ikke så meget mening, fordi ens smartphone som udgangspunkt løbende får tildelt en ny IP-adresse. Det kan man umiddelbart ikke ændre på.

Er der noget i emailen som er uhensigtsmæssigt?

Uanset ovenstående resultat, må du gerne undersøge om der kan være flere årsager, dvs. tage den næste test. 

For at tage næste test besøger man www.mail-tester.com og kopierer den e-mail-adresse, som fremkommer. E-mailen adressen skifter fra gang til gang, hvor man tester. Det er ikke en e-mail-adresse, som man behøver at gemme til senere. Man skal kun anvende den nu.

Derefter videresender du den e-mail, som ikke kunne komme frem til en person, til den omtalte email-adresse hos mail-tester.com og går tilbage til deres hjemmeside og trykker på knappen ”Then check your score” og afventer omkring et minuts tid.

Så kommer der en fyldig rapport frem på skærmen om, hvad der kan være galt. Det kan være alt fra, at ens e-mail for ligner en spam-mail til at man måske er så uheldig at have en IP adresse, som er blevet blacklistet pga. andres spam-misbrug eller noget helt tredje. Årsagerne kan være mange, men rapporten forklarer grundigt, hvad det handler om.

Lad os komme i gang med testen

For at tage testen besøger man www.mail-tester.com og kopierer den e-mail-adresse, som fremkommer. E-mailen adressen skifter fra gang til gang, hvor man tester. Det er ikke en e-mail-adresse, som man behøver at gemme til senere. Man skal kun anvende den nu.

Derefter videresender du den e-mail, som ikke kunne komme frem til en person, til den omtalte email-adresse hos mail-tester.com og går tilbage til deres hjemmeside og trykker på knappen ”Then check your score” og afventer omkring et minuts tid.

Så kommer der en fyldig rapport frem på skærmen om, hvad der kan være galt. Det kan være alt fra, at ens e-mail for ligner en spam-mail til at man måske er så uheldig at have en IP adresse, som er blevet blacklistet pga. andres spam-misbrug eller noget helt tredje. Årsagerne kan være mange, men rapporten forklarer grundigt, hvad det handler om.

Du er altid velkommen til at sende linket på rapporten til os f.eks. via nedenstående kontaktformular eller ved at skrive til [email protected], og vi vil kommentere på rapporten og komme med anbefalinger til, hvordan spam-udfordringen kan løses. Ligeledes, hvis der er tale om andre, som ikke kunne få e-mails igennem til dig, så lad dem sende rapport-linket til dig, og du kan videresende den til os til videre analyse. Hvis der findes en afvisnings-e-mail, så vedlæg  også gerne den (eller kopier den ind) i henvendelsen.

For at få emails godt frem er følgende vigtige

Er ens mailserver blacklistet internationalt?

Hvis man sender via en mailserver, som er blacklistet i en eller flere blacklistnings-databaser, kan man få svært ved at få sine e-mails frem. Der er derfor vigtigt, at ens mailserver-leverandør har styr på sikkerheden, der ikke sker hackning, som går ud over de andre på den mailserver, som man anvender. Ens egen lokale IP-adresse kan også være blacklistet, hvis man har en dynamisk tildelt IP-adresse fra sin internetudbyder, hvor en anden af deres kunder tidligere har haft virus og der er blevet udsendt spam uden at de ved det. Tal gerne med din internet udbyder om at få en statisk IP-adresse, hvis omtalte er problemet. Det kan også være en selv, som uvidende herom udsender spam gennem virus-inviterede computere eller andre enheder. Har du installeret et godt anti-virus program på samtlige enheder, computere mv. i firmaet og husstanden?

Er ens domæne og mail sikret?

Der findes teknologier, som – forenklet sagt – blåstempler og sikrer dit domæne og din mail-udsendelse, og disse er SPF, DKIM (DomainKeys), DMARC, SSL, DNSSEC. De er omtalt på vores sikkerheds-side.